Hoe kom ik verder als DJ? (interview met Roel Salemink)

20 Oktober 2016

Hoe kom ik verder als DJ? (interview met Roel Salemink)

Techno DJ Roel Salemink groeide op in een dorp maar is inmiddels internationaal doorgebroken. We vroegen hem hoe dat is gelukt.

Over Roel Salemink

Roel Salemink is een Nederlandse techno DJ/Producer en ToneControl-klant van het eerste uur. Kort geleden trad Roel nog samen met Carl Cox op in het befaamde (en inmiddels gesloten) Space Ibiza. Daarnaast heeft hij populaire releases op labels zoals Intec Digital, Deeperfect en meer. Roel groeide op in het kleine dorp Gendringen (Gelderland), maar dat heeft hem niet tegengehouden om internationaal door te breken! We vroegen hem hoe hij is gekomen waar hij nu is.

Roel Salemink @ Space Ibiza

Interview

Je bent opgegroeid in een dorp, was het daarom moeilijker om een eerste gig te krijgen?
"Ja best wel, ik heb eigenlijk vanaf het begin al techno gedraaid en dat leeft totaal niet in mijn regio. Mijn eerste optreden was dan ook in Duitsland. In Duitsland leeft de techno heel erg en en net over de grens is er al een goede scene met erg veel liefhebbers, mensen die er vol voor gaan."

Hoe ben je aan gigs buiten je eigen stad gekomen? En wat was je eerste 'echte' gig?
"Mijn eerste gig was via een Duitse vriend die ik ook ken van het draaien, ik ben begonnen op zijn feestjes. Toen ik zelf begon te produceren werd het iets makkelijker. Gelukkig kreeg ik ook de kans op de regionale festivals en feestjes waar techno geprogrammeerd werd."

Hoe ervaarde jij je eerste grote optreden?
"Mijn eerste grotere gig was op een Duits festival, Ruhr in Love. Ik hostte hier een stage met mijn eigen concept Magnifique. Dit was een mooie ervaring. Net als veel andere gigs is dat toch iets dat je blijft motiveren. Daarnaast kwam ik al jaren zelf als bezoeker op dat festival dus dat maakt het extra bijzonder."

Je hebt ook eigen evenementen georganiseerd, hoe deed je dit en wat heeft dit voor jou als DJ uiteindelijk opgeleverd?
"Om eerlijk te zijn heeft het mij qua nieuwe boekingen zo goed als niets opgeleverd. Overigens moet dat ook niet het doel zijn. Wanneer ik artiesten boek doe ik dat omdat ik deze mensen respecteer om de muziek die ze uitbrengen en niet om er zelf een boeking aan over te houden. Soms gebeurde dat wel maar dat was puur toeval. Ik zie te vaak mensen die iemand boeken en er zelf een boeking voor terug verwachten, dat is een slechte ontwikkeling in mijn ogen.

Magnifique organiseer ik met een aantal vrienden. Wij hadden vanaf het begin één duidelijk doel: de achterhoek kennis laten maken met onze favoriete muziekstroming, techno. Dat is behoorlijk gelukt in de beginjaren. Nu wordt het lastiger, mensen raken verwend en kijken niet verder dan hun neus lang is. Veel mensen zien de commerciële hitjes als house muziek, dat is het zeker niet. Ik zie artiesten als Calvin Harris enzovoort meer als mensen die electronische popmuziek maken. Wij boekten goede techno artiesten uit binnen- en buitenland zoals Bart Skils, Darko Esser, Peter Horrevorts, Marco Bailey, Takkaaki Itoh en meer. Ook organiseerden we labelnights voor bekende labels zoals Tresor Berlin en Highland Beats (het label van Jan Liefhebber)." 

Is netwerken bij andere DJ's/producers belangrijk als DJ?
"Ja een netwerk is erg belangrijk. Niet zozeer voor meer boekingen maar het is goed dat mensen je muziek waarderen en draaien of je in aanraking brengen met de juiste mensen uit de scene zoals labels en promoters. Ook kun je, zeker in de beginjaren, erg veel van elkaar leren. Een evenement als Amsterdam Dance Event is hier een perfect voorbeeld van. Veel DJ's en producers komen hier jaarlijks naartoe om te netwerken"

Er is maar een klein aantal bekende DJ's dat niet (veel) produceert: is produceren essentieel geweest voor jouw carrière als DJ?
"Produceren was voor mij inderdaad erg belangrijk. Zonder mijn producties had ik niet gestaan waar ik nu sta, vooral de support voor mijn producties van grotere artiesten heeft hierbij een grote rol gespeeld. Ook is het een voordeel dat je nieuwe, eigen producties kunt draaien die nog exclusief zijn."

Welke tip zou jij aan beginnende DJ's geven om zich te "ontpoppen" en meer gigs te krijgen?
"Eenvoudig: Doe het vanuit passie en niet met het doel beroemd te worden of veel geld te verdienen. Het doel moet zijn om veel plezier te hebben en mensen op de dansvloer te vermaken. Als dat je basis is, dan maak je vanzelf stappen."

Wat was jouw vetste optreden tot nu toe?
"Dat zijn er dan twee. 31 december 2014 stond ik op Awakenings, dat was echt fantastisch. Ik bezoek Awakenings al jaren en ik heb er zo van genoten. De line up was ook perfect, allemaal mensen vanuit Intec, het label van Carl Cox. Jon Rundell, Pan-Pot, Nicole Moudaber en uiteraard Carl Cox zelf."

Awakenings 2014 lineup

"Daarnaast deed ik afgelopen zomer een live act voor Carl in Space Ibiza. Dat was onwijs tof. Ik deed dit samen met mijn partner Drumcomplex. Hier heb ik zó enorm van genoten. Veel mensen die voor mij belangrijk zijn waren erbij, dat maakt het nog specialer. En het was ook nog eens het laatste seizoen van Space. Voor de liefhebbers is de set hier terug te vinden."

Hoe ziet de toekomst er uit?
"Eigenlijk best goed. Ik heb net, dankzij ToneControl, mijn nieuwe studio klaar. Ik ben recent verhuisd dus ik heb te lang niet kunnen produceren. Ik zit echt weer vol energie in de studio. Daarnaast staan er een aantal goede releases klaar. Een EP in november op Intec, het label van Carl Cox, en de volgende EP in januari op Driving Forces. Ook komt er een remix EP uit op Bush Records in 2017. Oudere tracks van mij worden geremixed door goed artiesten zoals Carl Cox & Brooke Powell, Christian Varela, Klaudia Gawlas, Toby Rost en nog twee grote artiesten (die worden later bekend gemaakt). "

Tot slot nog een leuke vraag om mee af te sluiten: welke gear gebruik jij voor je sets en hoe bereid je dit voor?
"Ik moet bekennen dat ik iemand ben die regelmatig wisselt qua setup. Ik ben altijd op zoek naar iets nieuws. Momenteel draai ik met Traktor Pro en Ableton. Mijn DJ set doe ik via Traktor en met Ableton kan ik dan veel drum loops live toevoegen aan de bestaande tracks. Ik vind dit erg tof om te doen, laagjes bouwen boven op bestaande tracks. Zo klinkt een track tijdens een DJ set steeds weer net iets anders. Daarnaast maak ik ook veel gebruik van de Pioneer RMX-1000. De RMX-1000 is een geweldig effectapparaat waar je echt veel uit kunt halen. Vooral met de samples kun je veel extra's bovenop je normale set inbrengen."

Roel Salemink @ Space Ibiza

Volg Roel Salemink
Wij danken Roel voor dit leuke en interessante interview. Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen en tracks van Roel Salemink op SoundCloud, Facebook en Resident Advisor.