• Is het verstandig om een klantenbestand te onderhouden als DJ? (Nederlands)
  • How do I keep in touch with previous clients? (English)
  • Vandaag besteld, morgen in huis!
  • 023-5749408

Is het verstandig om een klantenbestand te onderhouden als DJ?

Op 13 oktober 2017 door Shahab
Tips

Is het verstandig om een klantenbestand te onderhouden als DJ?

Boekingen binnenslepen als DJ kan een hele lastige taak zijn. Vooral als je in een grote stad woont waar de concurrentie gigantisch is. Gigs wil je dus zo goed mogelijk aanpakken...

Het is heel erg belangrijk om contact te onderhouden met potentiële klanten. En wie heeft er meer potentie dan klanten die jou eerder hebben geboekt. Het kan nooit kwaad om zo nu en dan een mail te sturen naar je klanten en promoters. Op den duur groeit je lijst en is het belangrijk dat je grip hebt op iedere aanvrager uit het verleden. Belangrijk echter is de manier waarop, want je wilt niet overkomen als de DJ die continu spam uitstuurt.

Om dit goed op te pakken moet je ervoor zorgen dat je al je contactgegevens op een veilige plek bewaart en dat je reminders instelt zodat de timing van het mailen correct is. Verder is het belangrijk dat je professioneel overkomt in je mailing. Investeer in een eigen mail domein want DJmadskillzz@hotmail.com is niet de beste eerste indruk die je wilt achterlaten bij je potentiële klanten.

Dan komen we aan bij het mailen. Hoe je die opstelt heeft te maken met het type klant dat je benadert. Als het een 'casual' klant is waar je vaker voor hebt gedraaid, voldoet het om een net mailtje te sturen met de vraag of ze nog open plekken hebben. Als je gedraaid hebt voor een locatie waarvan je weet dat ze niet wekelijks feesten geven (een verjaardagsfeest bijvoorbeeld) is het verstandig om een aantal weken na de samenwerking een mailtje te sturen met het verzoek om feedback/reflectie van de avond. Dit helpt jou om te leren van je minpunten. Maar het is tegelijkertijd een strategisch geheugensteuntje voor je opdrachtgever. Zo vergeten ze je minder snel. Verder kan je tien maanden later nog een mail sturen. Je opdrachtgever is dan weer bijna jarig natuurlijk :-)

Tot slot is er een tactiek om al je klanten in één klap te benaderen. Dat is een actie met een deadline. Je levert dezelfde service als voorheen maar dan met korting. Denk aan “early bird” boekingen. Je stuurt bijvoorbeeld een mail tijdens de zomer en geeft aan dat alle aanvragen voor de kerstperiode 20% korting krijgen als ze voor 1 september binnenkomen. Of alle festivalaanvragen die voor het einde van december binnenkomen. Dit is een hele goede manier om in contact te blijven met je klanten en helpt het je om je agenda op tijd te vullen met gigs. Bovendien is het ook een stukje professionaliteit dat je meegeeft.

Comments